Metroverlenging naar strand Hoek van Holland bestaat 1 jaar

Het is vandaag 1 jaar geleden dat de metro (eindelijk) ging rijden naar het strand van Hoek van Holland. Dit na het meerdere keren opschuiven van de opleverdatum en hiermee ook het overschrijden van het budget.

Hiermee werden ook de nieuwe metrostations Hoek van Holland Haven en Hoek van Holland Strand in gebruik genomen.

Station Hoek van Holland Haven

Na twee tijdelijke metrostations, de eerste bij het oude stationsgebouw en de tweede 450 meter verderop, is op 31 maart 2023 het definitieve metrostation Hoek van Holland Haven geopend. Deze is uitgevoerd als eilandperron en is van twee kanten bereikbaar, vanaf de Stena Line via een hellingbaan en het Centrum via een trap. Echter bij deze entree is de lift tot op vandaag nog steeds niet in gebruik genomen.

Aan de Stationsweg kant is de plint gerealiseerd met een fietsenstalling en Rotterdam Tourist Information (VVV) Hoek van Holland die voorheen op Het Brinkplein zat. De winkel-/horecaruimte staat sinds de oplevering leeg aangezien de Hoekse Vishandel ervan afzag en verhuisd is naar de Rechtestraat.

Onlangs is bekend gemaakt dat het oude stationsgebouw, dat uit 1893 stamt, eigendom is van NS Vastgoed en waar voorheen spoor 3 lag, is overgenomen door Stena Line. Deze gaat dit jaar gebruiken om te onderzoeken hoe het stationsgebouw ingevuld kan worden.

Station Hoek van Holland Strand

Het nieuwe metrostation Hoek van Holland Strand is ook uitgevoerd als eilandperron met 1 entree aan het Zeeplein, die hiervoor ingrijpend gewijzigd moest worden.

Hiervoor moest ook het traject tussen Hoek van Holland Haven en Hoek van Holland Strand opnieuw worden aangelegd. Kort na Haven is een deel van het traject enkelspoor uitgevoerd en loopt deze door een tunnelbak die door Natura 2000 gebied loopt. Na de tunnel loopt het spoor op verhoogde betonblokken zodat het zand eronderdoor kan waaien.

Deze trajectverlenging maakt dat dit station het dichtstbij de zee ligt in Nederland.

Succes? Niet helemaal

De Havenloods vroeg onlangs bij de RET de recente vervoercijfers op. Er zijn tot op het moment van schrijven van het artikel op 21 maart 2024 364.448 reizigers uitgestapt op metrostation Hoek van Holland Strand. Juni 2023 was de drukste maand met 78.078 reizigers gezien dit de beste zomermaand was. De RET is ‘behoorlijk tevreden’ met deze cijfers.

De Hoekse Lijn kan een succes zijn. Echter het gaat de laatste tijd niet goed met de RET. Tijdens de coronapandemie is de RET gekort op overheidssubsidie vanwege het massaal wegblijven van reizigers. Ook hebben ze last van hoog ziekteverzuim en personeelstekort, waardoor op metrolijn A niet wordt gereden tot metrostation Vlaardingen West, maar tot Schiedam Centrum. Daarnaast hebben ze last van zeer sterk gestegen energieprijzen door de oorlog in Oekraïne.

Hierdoor heeft de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) 90 miljoen euro beschikbaar gesteld aan de RET. Zo moet de RET gaan samenwerken met de HTM en moet er een plan komen voor een nieuw busnetwerk.