Het is nog steeds onduidelijk wanneer de metro gaat rijden op de Hoekse Lijn. Nog steeds is het grootste struikelblok de beveiligingssoftware. Op dit moment kan niet worden aangetoond dat de storing bij de spooroverweg Deltaweg in Maassluis zich niet bij andere overwegen voordoet. Dit bliijkt uit de 14e maandelijkse voortgangsrapportage aan de gemeenteraad van Rotterdam.
Zodra de definitieve impactanalyse is afgerond, wordt door Bombardier een plan van aanpak opgesteld. De andere fout, de verstoringen in het versturen van de snelheidscode naar de metrovoertuigen, wordt de komende weken verholpen en opnieuw getest. Ondertussen wordt er zoveel als mogelijk getest. Echter doordat de oplevering van de software en veiligheidsverklaring vertraging oploopt, loopt het aanleveren van de bijbehorende dossiers en documentatie ook vertraging op.
Zoals ook gemeld in de voortgangsrapportage van januari is er financiƫel nog ruimte voor maximaal 4 maanden extra vertraging. Elke maand kost 1,5 miljoen euro (inclusief vervangend vervoer) en er is nog 6,5 miljoen beschikbaar. In augustus is deze pot dus op.
Inmiddels rijden er bijna 2 jaar geen treinen meer op de Hoekse Lijn. De bedoeling was dat de ombouw naar metrolijn in september 2017 gereed zou zijn. Al snel bleek die datum veel te voorbarig.