Deze week is op de Hoekse Lijn begonnen met een nieuwe testfase met metrovoertuigen. De snelheid zal stapsgewijs opgebouwd worden om de interactie tussen het voertuig, het spoor en de bovenleiding te testen. Er worden ook controletesten uitgevoerd bij de stations en de geluidsschermen. Zo zal de spleetbreedte bij de perrons getest worden en worden er geluidsmetingen uitgevoerd bij de schermen langs de baan in Maassluis. Deze werkzaamheden behoren tot de eerste twee stappen van in totaal zes stappen die hieronder staan opgesomd. De volgende stappen zullen in een later stadium volgen.
- Uitvoeren van testen zonder spoorbeveiliging en overweg installaties (max. 40 km/h)
- Uitvoeren van testen zonder spoorbeveiliging en overweg installaties (van 40 tot. 80 km/h)
- Testen overweginstallaties met één passerend voertuig (max. 80 km/h)
- Testen spoorbeveiligingsinstallatie, met werkende overwegen (max. 100 km/h)
- Uitvoeren van scenario en capaciteitstesten (max. 100km/h)
- Uitvoeren proefbedrijf waarin er op een “normale” dienstregeling wordt gereden
Deze week (maandag 12 februari tot vrijdag 16 februari 2018, van 08.00 - 23.00 uur), rijden er metro's testritten met maximaal 40 km/h. Deze vinden plaats over het hele traject van de Hoekse Lijn. Bij elke overweg die uitmaakt van de testrit staan verkeerregelaars en een grenswachter die in contact staat met het metrovoertuig. Bij het passeren van een overgang door de metro wordt wegverkeer en voetgangers tijdelijk tegengehouden. Dit kan enkele minuten duren.
Zaterdag 17 februari van 18.00 uur tot 23.00 uur en zondag 18 februari van 08.00 tot 23.00 uur worden naast bovenstaande testritten ook 4 testritten (zowel zaterdag als zondag) met maximaal 80 km/h uitgevoerd. Deze vinden plaats tussen station Maassluis Centrum en station Hoek van Holland Haven. Aanvullend op de maatregelen bij een passage van 40 km/h zal de overweg ook fysiek worden afgesloten door middel van “skigaas”. Dit kan gemiddeld 10 minuten in beslag nemen totdat de overgang weer open is.