De gemeente Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de RET hebben samen een akkoord gesloten over de verdeling van de extra kosten van 90 miljoen euro voor de ombouw van de Hoekse Lijn naar metrolijn. De gemeente Rotterdam neemt 35 miljoen euro voor zijn rekening en de MRDH en RET elk 27,5 miljoen euro.
De RET mag daarvoor als ruil 4 jaar langer het tram- en metrovervoer verzorgen in Rotterdam. De consessie liep af in 2026 en is nu verlengd naar 2030. De MRDH bestaat uit 23 gemeenten en sommige gemeenten (zoals Vlaardingen en Maassluis) gaven aan, kort nadat bekend was dat er extra kosten gemoeid zijn, niet te willen meebetalen daaraan.
Ook is er zekerheid over de verlenging van de Hoekse Lijn naar het strand van Hoek van Holland. De provincie Zuid-Holland heeft 20 miljoen euro toegezegd. De planning is nu dat de verlenging begin 2020 klaar is.
Hoekse Lijn definitief aangelegd tot strand. @RTV_Rijnmond #Rotterdam #RET pic.twitter.com/FintFEJ5Xf
— Jan-Roelof (@JRreport) 14 februari 2018
Op 1 april 2017 begon de ombouw van de Hoekse Lijn naar metrolijn en de metro zouden in september 2017 gaan rijden. In juli dat jaar werd bekend dat de planning van 5 maanden te optimitisch was en er uitstond uitstel naar februari 2018. In december 2017 was er opnieuw uitstel naar het 4e kwartaal 2018. Donderdag wordt het resultaat van het onderzoek van de gemeenteraad van Rotterdam gepresenteerd over de oorzaken van de vertraging en de kostenoverschrijdingen. Volgende week wordt er over gedebatteerd en mogelijk wordt er dan ook over de positie van Pex Langenberg gesproken.