Het is nog onzeker of de verlenging van de Hoekse Lijn naar het strand van Hoek van Holland eind 2019 gereed is. Dat schrijft wethouder Pex Langenberg in een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad over de huidige stand van zaken van de ombouw van de Hoekse Lijn naar metrolijn.
Momenteel lopen er onderhandelingen tussen de gemeente Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag over de financiering van de extra kosten van 90 miljoen euro (mocht er uitgegaan worden van het 'worst case scenario'). De planning blijft dat de eerste metro in het vierde kwartaal dit jaar gaat rijden. Echter worden er in de brief ook een aantal risico's genoemd die zich kunnen voordoen. Zoals de spoorbeveiligingssoftware die op het kritieke pad in de planning ligt. Er zijn beheersmaatregelen getroffen om de impact van de risico's te beperken.
In december 2017 heeft er een taludafschuiving plaatsgevonden langs het traject. Hierbij is extra grond die was aangebracht, om de bestaande taluds te verbreden, afgeschoven. Het is nog onbekend wat de oorzaak hiervan was en het is nog niet duidelijk wat de impact is van de herstelwerkzaamheden op de planning en het budget. Het spoor is intact gebleven en de metrostellen kunnen over de baan rijden.
Naar aanleiding van de motie Compensatie voor Hoekse ondernemers heeft er onlangs een gesprek plaatsgevonden met de vertegenwoordigers van de ondernemers van het dorp en het strand. Zo krijgen de ondernemers compensatie en willen ze Hoek van Holland meer promoten met activiteiten. Hieronder een interview van de WOS met Kees Schalkoort van de Hoekse ondernemersvereniging.