De ombouw van de Hoekse Lijn naar een metrolijn is niet 90 miljoen euro duurder uitgevallen dan begroot, maar 175 miljoen euro. Dat blijkt uit een reconstructie van onderzoekscollectief Spit in samenwerking met OPEN Rotterdam, WOS en SCHIE dat afgelopen vrijdag verscheen op Vers Beton.
Bij de opening van de Hoekse Lijn op 30 september 2019 bleek uit cijfers dat de totale investering van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) 462 miljoen euro bedroeg, een overschrijding van 90 miljoen euro. Uit cijfers van het onderzoekscollectief blijken dat een aantal kosten hierin niet zijn meegerekend.
Zo heeft de metropoolregio 18,3 miljoen euro betaald aan Prorail om de spoorlijn tussen Schiedam Centrum en Hoek van Holland Strand over te nemen. Ook zijn vertragingskosten van 6 miljoen euro en de tussentijdse verhogingen van het budget door MRDH niet meegeteld. Daarmee bedragen de werkelijke kosten bijna 500 miljoen euro. Daarbovenop komt de lening van 80 miljoen euro bij de Europese Investeringsbank voor de aanschaf van 16 metrostellen.
Volgens het onderzoekscollectief kan het bedrag nog verder oplopen. Dit doordat de verlenging naar het strand van Hoek van Holland nog niet af is en Vopak en vervoerders momenteel gebruik maken van de compensatieregeling aangezien er nog geen goederentreinen over de Hoekse Lijn mogen rijden.
De gemeente Rotterdam spreekt de cijfers tegen en noemt het een 'feitelijk onjuist onderzoek'. Het totaalbedrag komt na indexatie op 468 miljoen euro.